jueves, 2 de abril de 2015

Inici de les meves sessions d'aula...

Bon dia.

Voldria començar amb aquesta entrada dient que un dels aspectes que més m’ha cridat l’atenció és el temps. No té res a veure amb les pràctiques de l’any passat on havia temps per fer totes les propostes que ens plantejàvem. Enguany, inclús les mestres els hi falta temps, per la qual cosa la oportunitat per platejar activitats i propostes és veu limitada. Això és degut a que penso que la mestra ja va molt justa de temps com per reduir-li amb altres activitats o propostes. Això li vaig comentar a la meva tutora i li vaig proposar que a partir d’ara tot el que faria seria conjunt amb ella, i així poder assolir els objectius que s’havia plantejat a principi de curs.

El fet és que em vaig adonar de tot això quan ja vaig iniciar una investigació sobre el funcionament del rellotge. Va sorgir mentre els infants feien una “feineta” i la tutora els hi va dir “quan el maneta del rellotge estigui al 6 (ho va fer assenyalant) sortirem al pati. Aquell mateix dia la tutora em va deixar amb els alumnes i se’n va anar a fer algunes tasques que tenia pendents. Un alumne va apropar-se i em va dir: “però Zineb, qual de las tres rallitas tiene que estar en el 6”?

La pregunta em va sorprendre, en comptes de respondre-li li vaig preguntar als altres companys i en  comprovar que no ho entenien i que els hi costava molt, els hi vaig proposar si volien investigar el funcionament del rellotge. M’ho varen afirmar tots. Després de pensar-m’ho vaig desanimar-me una mica, ja que encara que l’interès havia sorgit dels infant no estava englobat amb el projecte. Li vaig comentar a la meva tutora i em va dir que no era problema. Que ho treballes amb ells.

Així que vaig començar amb ells un procés d’investigació:
-          Vam començar analitzant el rellotge, les seves part i les funcions de cadascuna. Els infants realitzaven moltes hipòtesis. També vam parlar del us que li donem el dia a dia. Les respostes varen estar força encertades. Davant el dubte de si el rellotge es mou o no, el vam representar en diferents dies i vam comprovar que s’havia mogut.


-          Al dia següent els hi vaig mostrar un rellotge d’arena de 15 minuts i vam fer el mateix anàlisi que l’anterior. Les aportacions ens aquest cas varen ser més escasses.

-          Davant tants de dubtes els hi proposo fer preguntes i cercar informació a casa amb els pares, ells varen acceptar. També els hi vaig proposar fer-ho per grups d’alumnes i els membres de cada grup tindrien la mateixa pregunta. Van preparar tres preguntes per a tres grups. La primera què és una hora, què és un minut i què és un segon (conceptes que han sortir a la conversa). La segona, què son les ratlletes petites del rellotge, i què són les mentes que té (dubtes sorgits dels infants). I la última, quins tipus de rellotge existeixen (en base al de la paret i el de l’arena).  Escrivim les preguntes entre tots. Cada grup estava representat per un color.

-          Els hi mostro un altre rellotge fet per mi però d’1 minut. Els hi pregunto quin tarda més temps per caure l’arena i ho comprovam amb els dos relloges, ja que la meitat deien el de 15 minuts i altre meitat d’1 minut. En preguntar-lis per que creuen que el d’1 minut ha acabat abans arriben a dues conclusions: per que el forat és més gran i que potser té menys arena que l’altre (aportacions sorprenents).


Per tenir la concepció de 15 minuts el usam per fer magdalenes (que necessitaven 20 minuts) i per a la concepció d’1 minut sortim al pati i fem diferent moviments i petit jocs durant un minut.


-          Mostro a classe un rellotge de sol. Els hi pregunto què és. Un alumne els hi explica a tots els altres (donant la casualitat que ja havia cercant amb la seva família la pregunta que li havia tocat: tipus de rellotge). Els alumnes decideixen que volen fer tots tres tipus de rellotge coneguts fins ara: paret, arena i de sol. Apuntem els material que necessitem per fer un rellotge.


-          Posem en comú les preguntes cercades i per grups els hi expliquem als altres companys. Ha funcionat molt millor del que em pensava, de fet la tutora em va comentar “aquest grup necessitava ja fer dinàmiques de gup”.


La veritat que els infant han fet molta feina però el que a mi no em tenia tranquil·la era que no s’englobava amb el projecte. No vaig descansar fins que se m’ha va ocórrer plantejar-los la següent pregunta: necessita un xef el rellotge?. Estam en procés d’investigació d’aquest aspecte, per després de vacances voldria fer amb ells un joc dinàmic pel funcionament del rellotge i complir el que el hi vaig prometre i fer els propis rellotges.

En totes aquestes sessions les he dirigit jo però no ha estat només durant  aquestes, sinó que també en dues ocasions en que la mestra ha tingut que faltar al centre. La veritat que és un grup d’alumnes que no m’ha costat guiar-los i dirigir-los, encara que sempre hi ha petites dificultats amb alguns alumnes en concret. Però, en general és un grup que contesta molt bé a totes les propostes que se’ls hi planteja.

Aquesta entrada se m’ha fet llarga, però tenia la necessitat de extreure aquesta emoció que tenia dins.


Fins aviat!

2 comentarios:

  1. HE REVISAT EL TEU BLOC, HAS FET TOTES LES ENTRADES, I HE OBSERVAT QUE FAS REFLEXIONS AMB PROFUNDITAT, L'ÚNIC QUE NO VEIG CLAR ÉS L'ORGANITZACIÓ DE LES ETIQUETES QUE SOLS EREN 6 , VEIG QUE TAMBÉ COM ETIQUETA HAS POSAT LES COMPETÈNCIES LES QUALS HAVIEM DE RELACIONAR AMB LES ENTRADES, AIXÒ SI AQUESTES SÓN CORRECTES.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Revisaré la organització de les etiquetes!
      Gràcies! :)

      Eliminar