Bon dia.
Voldria començar amb aquesta entrada dient que un
dels aspectes que més m’ha cridat l’atenció és el temps. No té res a veure amb
les pràctiques de l’any passat on havia temps per fer totes les propostes que
ens plantejàvem. Enguany, inclús les mestres els hi falta temps, per la qual
cosa la oportunitat per platejar activitats i propostes és veu limitada. Això
és degut a que penso que la mestra ja va molt justa de temps com per reduir-li
amb altres activitats o propostes. Això li vaig comentar a la meva tutora i li vaig
proposar que a partir d’ara tot el que faria seria conjunt amb ella, i així
poder assolir els objectius que s’havia plantejat a principi de curs.
El fet és que em vaig adonar de tot això quan ja
vaig iniciar una investigació sobre el funcionament del rellotge. Va sorgir
mentre els infants feien una “feineta” i la tutora els hi va dir “quan el
maneta del rellotge estigui al 6 (ho va fer assenyalant) sortirem al pati.
Aquell mateix dia la tutora em va deixar amb els alumnes i se’n va anar a fer
algunes tasques que tenia pendents. Un alumne va apropar-se i em va dir: “però
Zineb, qual de las tres rallitas tiene que estar en el 6”?
La pregunta em va sorprendre, en comptes de
respondre-li li vaig preguntar als altres companys i en comprovar que no ho entenien i que els hi
costava molt, els hi vaig proposar si volien investigar el funcionament del
rellotge. M’ho varen afirmar tots. Després de pensar-m’ho vaig desanimar-me una
mica, ja que encara que l’interès havia sorgit dels infant no estava englobat
amb el projecte. Li vaig comentar a la meva tutora i em va dir que no era
problema. Que ho treballes amb ells.
Així que vaig començar amb ells un procés
d’investigació:
-
Vam
començar analitzant el rellotge, les seves part i les funcions de cadascuna. Els
infants realitzaven moltes hipòtesis. També vam parlar del us que li donem el
dia a dia. Les respostes varen estar força encertades. Davant el dubte de si el
rellotge es mou o no, el vam representar en diferents dies i vam comprovar que
s’havia mogut.
-
Al
dia següent els hi vaig mostrar un rellotge d’arena de 15 minuts i vam fer el
mateix anàlisi que l’anterior. Les aportacions ens aquest cas varen ser més
escasses.
-
Davant
tants de dubtes els hi proposo fer preguntes i cercar informació a casa amb els
pares, ells varen acceptar. També els hi vaig proposar fer-ho per grups
d’alumnes i els membres de cada grup tindrien la mateixa pregunta. Van preparar
tres preguntes per a tres grups. La primera què és una hora, què és un minut i
què és un segon (conceptes que han sortir a la conversa). La segona, què son
les ratlletes petites del rellotge, i què són les mentes que té (dubtes sorgits
dels infants). I la última, quins tipus de rellotge existeixen (en base al de
la paret i el de l’arena). Escrivim les
preguntes entre tots. Cada grup estava representat per un color.
-
Els
hi mostro un altre rellotge fet per mi però d’1 minut. Els hi pregunto quin
tarda més temps per caure l’arena i ho comprovam amb els dos relloges, ja que
la meitat deien el de 15 minuts i altre meitat d’1 minut. En preguntar-lis per que
creuen que el d’1 minut ha acabat abans arriben a dues conclusions: per que el
forat és més gran i que potser té menys arena que l’altre (aportacions
sorprenents).
Per tenir
la concepció de 15 minuts el usam per fer magdalenes (que necessitaven 20 minuts)
i per a la concepció d’1 minut sortim al pati i fem diferent moviments i petit
jocs durant un minut.
-
Mostro
a classe un rellotge de sol. Els hi pregunto què és. Un alumne els hi explica a
tots els altres (donant la casualitat que ja havia cercant amb la seva família
la pregunta que li havia tocat: tipus de rellotge). Els alumnes decideixen que
volen fer tots tres tipus de rellotge coneguts fins ara: paret, arena i de sol.
Apuntem els material que necessitem per fer un rellotge.
-
Posem
en comú les preguntes cercades i per grups els hi expliquem als altres
companys. Ha funcionat molt millor del que em pensava, de fet la tutora em va
comentar “aquest grup necessitava ja fer dinàmiques de gup”.
La veritat que els infant han fet molta feina però el que a mi no em tenia
tranquil·la era que no s’englobava amb el projecte. No vaig descansar fins que
se m’ha va ocórrer plantejar-los la següent pregunta: necessita un xef el rellotge?. Estam en procés d’investigació
d’aquest aspecte, per després de vacances voldria fer amb ells un joc dinàmic
pel funcionament del rellotge i complir el que el hi vaig prometre i fer els
propis rellotges.
En totes aquestes sessions les he dirigit jo però no ha estat només durant aquestes, sinó que també en dues ocasions en
que la mestra ha tingut que faltar al centre. La veritat que és un grup
d’alumnes que no m’ha costat guiar-los i dirigir-los, encara que sempre hi ha
petites dificultats amb alguns alumnes en concret. Però, en general és un grup
que contesta molt bé a totes les propostes que se’ls hi planteja.
Aquesta entrada se m’ha fet llarga, però tenia la necessitat de extreure
aquesta emoció que tenia dins.
Fins aviat!
HE REVISAT EL TEU BLOC, HAS FET TOTES LES ENTRADES, I HE OBSERVAT QUE FAS REFLEXIONS AMB PROFUNDITAT, L'ÚNIC QUE NO VEIG CLAR ÉS L'ORGANITZACIÓ DE LES ETIQUETES QUE SOLS EREN 6 , VEIG QUE TAMBÉ COM ETIQUETA HAS POSAT LES COMPETÈNCIES LES QUALS HAVIEM DE RELACIONAR AMB LES ENTRADES, AIXÒ SI AQUESTES SÓN CORRECTES.
ResponderEliminarRevisaré la organització de les etiquetes!
EliminarGràcies! :)